Yeşil Ekonomi Konferansı-Yeşil Belediyelerin Unsurları

By: mithatmarul

Kas 08 2011

Kategori Yeşil Ekonomi Konferansı

Yorum bırakın

Aperture:f/2.8
Focal Length:6.1mm
ISO:320
Shutter:1/30 sec
Camera:Canon PowerShot G12

22 Ekim 2011   Heinrich Böll Stiftung Derneği – Yeşil Düşünce Derneği

2.Yeşil Ekonomi Konferansı-Yerel Yeşil Seçenekler

1.Oturum – Yeşil belediyelerin unsurları 

(Moderatör: Özgür Gürbüz )

Ulaşım – Prof. Dr. Haluk Gerçek / İstanbul Teknik Üni. Öğr. Gör.

Yeşil Kentin Sınırları – Yar. Doç. Dr. Koray Velibeyoglu / İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü

Ekolojik Krizin Kent ve Bölge Planlamasına Etkileri – İkbal Polat

Mimari –  Orhan Esen

Ulaşım; Prof. Dr. Haluk Gerçek/  İTÜ Öğr. Gör.

Kent içinde nasıl hareket edilebildiği kentin kalitesini belirleyen etkendir . Çevre kirliliğinin temel sebeplerinden biri bu hareketin sonucudur. Türkiye’de ölçek çok büyük, çok karmaşık ve toplumsal farkındalık düşük. Karar süreçleri çok sorunlu. Şehir plancıları odası paneline katıldım; yerel yönetimlerin ulaşım kararlarını anlamak için karar sürecine bakmak gerekiyor. İstanbul’da; 2005-2010 yılları arasında çok ciddi bir planlama ofisi 1/100bin ölçekli planlar hazırladı. Plancılar ve akademisyenler katkı koydular. Büyükşehir belediyesi nasıl bir gelişim öngörebiliriz diye bir plan hazırlattı. Planda olmayan bir çok proje Ankara’dan kabul ettirildi. (3. köprü, Harem-Kumkapı tüneli) Bu büyük projelerin kentin geleceği açısından yaratacağı olumsuz etkiler nedeniyle yapılmaması gerektiğini düşünüyorum. 5 yıl süren planlama sürecinde yereller planlamada yer almadı. Avrupa Yerel Yönetimler Özerklik Şartı’na imza atmış bir ülke olmasına rağmen büyük projelere Ankara karar veriyor; hem de planlarda olmamasına rağmen. İlk tepki yerel yönetimden gelmeli fakat böyle bir güçleri ve iradeleri yok.

Göç baskısı kullanım değerinden çok değişim değerini sorgulatıyor. Kentsel büyüme, değişim paketleri olarak sunuluyor. 3 .Köprü güzergahı İstanbul’un en kuzeyinden, orman ve su toplama havzalarının içerisinden geçiyor. Şehir Planlama Ofisi araştırmalar yapmış;  güzergahın kuzeye kayması  sonucu var olan iki köprünün trafiği azalmayacak, bu köprü  kendi trafiğini yaratacak; öyle ki yeni kent projeleri de bunu kanıtlar nitelikte. Neden durduramıyoruz yerel yönetimler olarak?    Karşı çıkarken alternatif de yaratmak gerekiyor. Yaşanabilir bir kent içerisinde yüksek kaliteli bir ulaşım nasıl mümkün olabilir? Uzmanlar kendi aralarında, kendi dillerinde konuşuyorlar ama halka anlatmak gerekli .

Ekolojik Krizin Kent ve Bölge Planlamasına Etkileri- İkbal Polat-Nilüfer Belediyesi

Nilüfer’de 1 milyon kişinin yaşayacağı bir alan imara açılıyor, Bursa 2023’de 6.5 milyon nüfus öngörüyor ve hedef Yeşil Bursa.  Çocukluğumda her yerden su çıkarken şimdi su sıkıntısı var.  Ülke planlaması var ama bölge planlaması yok nedeni  Kürt sorunu. Sebep; ülke bölünür.  Planlama bir demokrasi meselesidir.  Doğanın temsilcisi yok, doğanın hakkının temsilcisi yok ve çıkar gruplarının çatışmasında yer alamıyor. Planlama metadolojisinin işlememesinden kaynaklanıyor. Güçlü olanın insiyatifinde ilerliyor. Ör; 5000 kişinin yaşadığı yeri planlıyorsunuz, 3 ana kademesi var;

Analiz, Sentez ve Plan . 5000 kişinin mevcut durumuna göre analiz yapılıyor,5000 kişinin haberi yok.  Sentez sırasında konut açığı, tarihi, kayıp vs. var diyoruz ama yine 5000 kişinin haberi yok ve biz devam edip onlar adına plan yapıyoruz. Bu da sadece güçlü olanın kararı demek oluyor. Gebze- İzmir otoyolu 17 şehri ilgilendiriyor fakat hiçbir belediyenin katkısı yok, vatandaşın katkısı yok. Planlamanın demokratik bir uygulamaya ortam yaratmasını sağlamak gerekli en önce.

Özgür Gürbüz; yeşil ekonominin en büyük hedefi; sosyal insan ve ekoloji.

 Mimari-Orhan Esen

Türkiye’nin gündemi ve bizim gündemimiz ayrı ilerliyor; ama ben tam şu anda kendimzi dayatmalıyız diyorum. Doğada insan;  otomobille gider avlanır, mangal yapar; kullanma. Kullanılan alanı da korumak devlet eliyle gerçekleşir.

Devletse regüle etme çabasında, yasaklamalar yoluyla gidiliyor. Bir yandan da bu sürekli deliniyor çünkü tepeden bir yönetim var. Yerelleşme ; özelleştirmeyle konuşuluyor; özelleştirme yerine sivilleşme!

Farklı kullanma stratejilerine örnekler;

Orman; İstanbul’un yüzde 60 orman yüzde 25 tarım alanı var. Bu alanları kent parkı olarak görmeye başlamak lazım 3. köprüyle bir çoğu gidecek. Korumak için kent parkına dönüştürmek lazım, ulaşılabilir kılmak.

Tarım; 4te 1 i tarım arazisi. Tarımdan elde edilebilecek rantla o toprağın on- onbeş yıl sonra dönüşümde sağlayacağı rant arasında uçurum var. Bu önemli bir sorun. Artı değeri yüksek tarımsal etkinlik gerekli.

Su,  İski, Bulgaristan’dan Düzce’ye kadar tüm su havzalarını kullanıyor. Koruma altındaki alanlardaki suya hükmettiğimizi bilmeliyiz. Kente yakın kaynaklar ne kadar çabuk tükenirse o kadar uzaktan kaynak getirmek gerekli ve bu da daha büyük ihale demek. “Gürül gürül su akacak” musluğa su gelecek diye ormanlar ve endemik türler yok ediliyor.

Konut ve Barınma,

1) Aktör değişimi ; Konut geliştirme, konut imalat sektörü ve otomotiv sektör lobilerinin Ankara’ya baskıları, ev=araba= otoyol…  Son 3 kuşak nüfusun %90’ı emlak alım-satımına mutlaka değinmiştir. Hepimiz bu bakıma emlakçıyız ama bu bitiyor; çok büyük aktörler rol almaya başladı. Türkiye’de emlak ve konut üretimi 2. büyük sektör; Türkiye patentli firmalar dışarda çalışıyorlar ve İstanbul’a “parsellere ayrılma”dan ötürü giremediler. Kentsel dönüşüm bu alanı yaratıyor.

2) Ölçek değişimi; Toki’nin, tüm aktörleri işin içine katarak,bu ölçek büyümesini biz kullanabilir miyiz? Konut apartman yerine site. Sitelere karşı olumsuz bakışımızı değiştirip bu dönemin kültürü bu diyebilir miyiz? Kent içinde dikine büyüme; sıkışmadır. Bu büyümenin sürdürülebilirliği var mı? Bunu bir fırsat olarak görebilmek mümkün müdür? Kendimize biraz bu soruları da sormalıyız.

Yeşil Kentin Sınırları- Koray Velibeyoğlu (İzmir Yüksek  Teknoloji Enstitüsü)

Mahalle kavramı yok oluyor. İlkokulda yaptığımız bir workshopta  dünya kentlerinin imajları üzerine çalıştık. Tüm öğrenciler dünya kentlerini, simgelerinden bildiler. Çocuklardan İzmir’i çizmelerini istedik; sadece okul ve üst geçit çizebildiler . Saat Kulesi’ni bile çizen çıkmadı.

Parsel, bina, mahalle organizasyonu yok oldu, çocuklar sitelere kapatılıyor.

İzmir’de gecekondu çalışması yaptık; Saat Kulesine yakın olan Kadifekale bölgesinde yaşayanlara “Konak Meydanı’na ne kadar sıklıkla gidiyorsunuz?” sorusunu yönelttik ve bir çoğu meydana gitmemiştiler.

Kent nüfusu ile ilgili Aristo 10bin gibi bir rakam veriyor; antik tiyatroda insanların bir araya gelebileceği sayı yani yüz yüze ilişkinin kurulabilirliğinin var olması.

Tüm Avrupa sancılı süreçler geçirdi; Manchester’daki kötü konutlar hakkında Engels’in raporu vardır. Kapitalizmle birlikte kent merkezindeki fabrikalara çalışmaya gelenlerin yarattığı altyapısızlık sonucunda ilk paris planı yapıldı ve koşullar iyileşmeye başladı. Göç ve evsizlik olgusu pek çok coğrafyada yaşandı.  Göçle baş edilmesi; kent merkezini yenilemek ve bulvarlar sistemi gibi yöntemler denendi.  Angosakson modelle birlikte Londra ve Amerika banliyölerin ortaya çıkışı gözlendi. Büyük kentle uğraşmayalım, daha uzak uydu yerleşimler oluşturalım anlayışıyla, merkezin etrafındaki yeşil kuşağın ardından 16 -17 yeni kent kuruldu pek başarılı olmadı. Sosyal ortam gelişmediği için yatakhane yerler oldu. 20. yüzyıl başında Vanessa Howard “kentin zararlı yönlerini elemine edip kırın iyi yönlerini alabilmek” üzerinden “bahçe kent” fikrini ortaya attı ve “Kendi kendine yeterli bir yerleşim olabilir mi?” sorusunu sordu. Ulaşım için demiryolu kullanılacak, kent merkezi ticari alan olacak, konut alanları merkezin etrafında kalacak ve en dışta sanayi olacaktı merkezde tarım yapılabiliyordu.

20 .yüzyıl ise konut açığına sebep oldu.  Büyümenin sınırları; sınırlandırma düşüncesi ekolojik uyanış sürecinde önemli, sürdürülebilirlik tartışması yürütmeliyiz.  Akıllı büyüme nasıl olur?  Sadece büyüme üzerinden de konuşmamalıyız belki de;  tüm dünya kentleri büyümüyor örneğin, Doğu Avrupa sıfır büyüme görülen yerlerden.

————————————————————–

Mithat MARUL- mithatmarul@gmail.com

Fotoğraf: http://www.yesilgazete.org

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: